Taina Sf. Botez

DESPRE TAINA SFANTULUI BOTEZ

Noi creștinii avem două nașteri: una în maternitate și una în Biserică. Prima este după trup, pentru această lume, iar a doua este după duh, pentru viața veșnică sau pentru Împărăția lui Dumnezeu. Fără nașterea prin Botez nu putem intra în Împărăția veșnică, după cum spune Domnul Iisus Hristos: „De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va putea să intre în Împărăția lui Dumnezeu” (Evanghelia după Ioan 3,3), astfel ca botezul este prima Taina a Bisericii, fundamentală și indispensabilă pentru mântuire.

Taina Sfantului Botez este savarsita de episcopi si preoti, intrucat lor le-a incredintat Mantuitorul Iisus Hristos puterea de a savarsi Sfintele Taine. Numai in caz de nevoie poate boteza si diaconul, iar in cazuri cu totul deosebite poate face acest lucru si un simplu credincios creştin, avand insa grija sa rosteasca cuvintele care arata ca lucrarea se face in numele Sfintei Treimi. In acest caz, daca cel botezat traieste, trebuie chemat preotul pentru citirea rugaciunilor din randuiala Botezului si administrarea Tainei Mirungerii si Împartasaniei. Formula botezului este: „Se botează robul lui Dumnezeu (N) în numele Tatălui, Amin, şi-al Fiului, Amin, şi-al Sfântului Duh, Amin, acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin”. Botezul nu se repetă.

Taina Sfantului Botez poate fi primita de toti cei nebotezati, de orice varsta ar fi ei. În general, copiii sunt botezați oricând de la naștere până la 10 luni sau mai târziu. Vârsta totuși nu este un impediment pentru botez, dar copilul cu cât este mai mic cu atât botezul se săvârșește mai ușor.

Momente importante inainte de Botez:

În ziua întâi,după nașterea pruncului, se face rânduiala pentru femeia lăuză

Indată ce femeia naşte un prunc viu, soţul acesteia sau o rudă a mamei aduce la biserică o sticlă cu apă curată (plată) pentru sfinţire, iar preotul se roagă pentru iertarea păcatelor mamei şi pentru îndepărtarea tuturor răutăţilor şi pentru vindecare. Cu această apă sfinţită se stropeşte casa, lăuza, pruncul şi toţi ai casei.

Apoi preotul citeşte trei molitve pentru femeia lăuză, în care se roagă pentru grabnica ei ridicare din patul naşterii, pentru iertarea păcatelor ei, pentru ocrotirea ei şi a pruncului de bântuiala duhurilor necurate şi pentru curăţirea mamei de întinăciunea trupească pricinuită de naştere. În a doua rugăciune, preotul cere Domnului s-o miluiască pe mamă, pe prunc, trimiţându-le îngeri luminaţi și strălucitori, ferindu-i de toată fermecătura și de asuprirea duhurilor rele. Se citeşte și rugăciunea de curăţenie pentru cei care s-au atins de lăuză, considerându-se “necuraţi”, după Levitic (12, 1-4). Din apa sfinţită cu acest prilej se obişnuieşte a se pune în baia (scăldătoarea) copilului, în primele trei zile după naştere.

-In a opta zi de viata a pruncului, se face Molitva Mica 

La opt zile preotul merge la casa unde s-a născut pruncul, stropeşte casa în chipul crucii, apoi însemnează pruncul, binecuvântându-l la frunte pentru minte, la gură pentru cuvânt şi suflare, iar la inimă, unde avem noi vieţuirea, pentru putere, zicând: „Mâinile Domnului te-au făcut şi te-au zidit”. Tot în aceasta zi se pune, printr-o rugăciune specială, numele pruncului.

Pentru aceste rugaciune sunt necesare urmatoarele lucruri:

  • Icoană cu Maica Domnului
  • un bol (castron de sticlă sau de tablă) de aproximativ 2 litri nou
  • cărbune
  • tămâie
  • cățuie
  • pomelnic vii.
  • Un prosop alb (nou)
  • o lumanare 

slujba propriu-zisa a Botezului

Atunci când pruncul este adus la biserică pentru botez, in pridvorul bisericii, inainte de slujba se citesc rugăciunile în care preotul roagă pe Dumnezeu să îndepărteze de la cel care se botează toată puterea cea rea a diavolului. De asemenea, citeste lepădările de diavol şi de lucrările lui, precum şi unirea cu Hristos prin rostirea Crezului. Dupa citirea acestor rugaciuni are loc slujba de sfintire a apei si turnarea untdelemnului sfibtit de trei ori, in cristelnita.

Cea mai importanta parte a Botezului o reprezinta intreita afundare a pruncului. Prin aceasta se închipuie moartea pentru viaţa în păcat şi îngroparea cu Hristos, iar prin ieşirea din apă se închipuie învierea împreună cu Hristos. Astfel mărturisim că temeiul credinței noastre este Dumnezeu în Sfânta Treime și că prin Botez murim împreună cu Hristos și înviem cu El.

Ungerea cu Sfântul şi Marele Mir reprezinta semnul împărtăşirii reale de darurile Duhului Sfânt: la frunte, ochi, nări, gură şi urechi – pentru sfinţirea simţurilor, pe piept şi pe spate – pentru sfinţirea inimii şi a voinţei, la mâini şi la picioare – pentru sfinţirea faptelor şi a căilor creştinului.

Pentru slujba de Botez sunt necesare urmatoarele:

Certificatul de naștere al pruncului ce se va boteza

  • Lumânare de botez
  • Lumânari mici (care se achizitioneaza de la pangar și se vor aprinde în timpul Slujbei Botezului )
  • O icoană nouă
  • O cruciuliță care se va pune la gâtul celui nou botezat
  • O fașă albă (crașmă) în care se va înveli cel nou botezat când se va scoate din apă
  • Un prosop pentru copil
  • Un prosop și săpun ptr preot
  • O sticlă de vin
  • O sticlă de ulei
  •  O sticluță mica goală ( între 50 – 100ml
  • O păturică mai măricică în care va sta copilul înfășurat